Tirsdag den 3. marts 2020

Jeg vågnede klokken 04:00 og tænkte at jeg måtte kunne sove længere , men det kunne jeg ikke . Jeg gik ned til restauranten , som lå nede ved vejen , hvor jeg satte mig ved et bord . Jeg brugte lidt tid på at redigere noget tekst til bloggen her , samt uploade nogle billeder .
Da tiden nærmede sig klokken var 06:00 gik jeg til morgenmadsrestauranten , hvor jeg satte mig ved et bord og arbejdede videre med bloggen .

De andre fra vores hold kommer sådan lidt efter lidt ned til morgenmaden .
Vi havde i dag aftalt at vi skulle ind til et marked inde i midtbyen . Så vi mødtes efter morgenmaden nede ved receptionen klokken 9:30

Klokken 9:30 tog vi en grisebil ind til markedet , som lå inde i midtbyen …… vi skulle give det der svarer til 66 d.kr. for at komme til markedet og det var for alle 6 personer …. Jens ville ikke med til markedet og blev tilbage på stranden ved hotellet .

Nu har jeg brugt ordet “ grisebil “ flere gange om de taxa’er som kører hernede og os der rejser her i landet , kender udmærket dette udtryk , men dig som læser kender det måske ikke ….. så lad os lige få dette på plads .

Bilen du ser på øverste billede her , er de taxa’er der kører hernede og bilen du ser på billedet lige herover er en grisebil . Måske du så kan se at de ligner hinanden ….. så derfor klades taxa’erne hernede for grisebiler .

Vi er ankommet til markedet og der sælges alt på dette marked til spotpriser . Der kommer mange billeder nu herefter …. men som man siger : et billede siger mere end 1000 ord :mrgreen:

De første lange rækker vi kommer igennem indeholder mad . Mange lokale køber madvarer her …. vi andre nøjes med at kigge …. Der er mega varmt i teltene her og det lugter lidt i madteltene .

Det er lidt svært lige at sætte navne på de forskellige ting … men vi prøver der hvor vi kan .
Her har vi nogle fisk med et eller andet fyld i .
Grøntsager … agurker m.m.
Her laves der suppe i nogle forskellige gryder . Folk køber det så med hjem i små plastic poser til aftensmaden ….
Det her er bambus skud , som kan bruges til suppe . Det har Lene og jeg smagt engang og det er ikke så tosset .
Hvad det her er for noget aner jeg ikke …. men det er noget der kan spises , men om det ser lækkert ud , kan du jo selv bedømme .
Og her har vi nogle frugter som ser indbydende ud ….
Lene køber lidt æbler her i denne bod .
Også her bliver der handlet lidt .
Lene kigger på briller …. men der var ikke lige nogle med hendes styrke .
Her sælges der ure til 100 bath som svarer til 22 danske kroner .
Og selvfølgelig køber Lene et ur ….. det gør hun flere gange på en tur og vi får helt sikkert flere med hjem .
Her er der sommerkjoler til 100 bath ( 22 d.kr. )
Her er der 6 par sokker til 100 bath ( 22 d.kr. ) og Lene køber 6 par af disse .
Skjorter i alle. regnbuens farver …..
Shorts
Er man blevet sulten , kan man mange steder købe lidt mad .
Desværre bliver der også solgt levende dyr på markedet …. her er det akvariefisk der sælges i flasker .
Og her sælges der hundehvalpe .
Her en lille mus til salg .
Dorthe og Jette har handlet tasker .
Her sælges der bukser til 60 bath ( ca. 15 d.kr );
Ja – markedet er stort
Trøjer med sjove tekster .
Sko marked
Rode kassen …. sælgeren i baggrunden er træt og sover imellem sine varer .
Taske marked
Skjorter til 20 bath ( ca. 4,50 d.kr. );
Strømper 10 bath ( 2,20 d.kr. )
Torsten og Kirsten køber T-shirts
Så går turen tilbage til hotellet og på vejen vises indkøb frem

Vi er kommet tilbage til hotellet og efter en let frokost er nogle gået til poolen og andre er gået til stranden .

Klokken er 15:45 og temperaturen er 30 grader ….. og det er dejligt .

Med en temperatur på 30 grader skal der jo noget væske til .

Til aften bliver vi enige om at tage ud til Jomtien og spise på den restaurant der hedder “ Surf Kitchen “ . Jens skulle mødes med en bekendt fra Frederikshavn i en gade der lå tæt på denne restaurant , så det passede fint at vi spiste der.
Jette var desværre blevet syg , så vi måtte efterlade hende på hotellet. Vi håber at hun bliver frisk til i morgen , hvor vi jo skal på tur . Ellers må vi udskyde denne tur et par dage .

Restaurant “ Surf Kitchen “ er et udmærket sted , og man får god mad her .

Her ses min aftensmad. som bestod af noget oksekød og nogle grøntsager ….. ganske udmærket .

Efter aftensmaden går vi til nightmarkedet i Jomtien . Vi aftaler med Jens og Dorthe at mødes med dem senere i baren på nightmarkedet . Lene skal have vekslet nogle danske pengesedler om til thailandske bath og dette bliver lige klaret her ved denne veksle bod . Der er mange af disse veksle boder hernede , men de har forskellig kurs , selv om de lægger med få kilometers afstand . Lene har holdt øje med disse kurser og kursen lige her var fin .

Vi ankommer til nightmarkedet og går rundt og kigger lidt .

Der sælges alt muligt på dette marked .

På nightmarkedet

Også her på nightmarkedet er der få turister . Hele området er hårdt ramt af nedgang i turismen p.g.a. den “ alt for meget omtalte corona-virus “ .

Vi slutter aftenen i baren på nightmarkedet , hvor de sælger drinks til 100 bath ( 22. Danske kroner )

Det var hvad jeg havde valgt at skrive i dag og jeg håber at Jette bliver frisk til udflugten i morgen .

Tak for at du kiggede med :mrgreen: